Digital dannelse

 Under Gæsteskribenter
  • Gæsteskribent Eva Fog arbejder med børn og IT, og hun er stifter af DigiPippi, som er et digitalt og socialt fællesskab for piger. Hun skriver løbende artikler, indlæg og bøger samt holder foredrag og workshops om det digitale. Hun beskriver sig selv som specialist i det digitale, hvilket betyder, at hun hele tiden holder øje med, hvad der sker i den digitale verden, og hvordan børn og unge bruger det.

    Eva Fog
    Eva Fog

Har det nogensinde undret dig, at børn sidder med næsen klinet fast til deres mobiler eller tablets? Og hvorfor de ikke bare går ud og leger, som dengang du var barn, men ofte vælger deres digitale device frem for vennerne i gården? Synes du, at digital leg har taget overhånd? Så skal du nok starte med at kigge på dig selv og det forbrug, du har.

 
Siden den første mobiltelefon med kamera blev allemandseje, har vi stukket teknik i hovedet på vores børn. Mange børn når at møde bagsiden af mobilen, før de møder søskende og anden familie, fordi vi ivrigt forsøger at forevige vores vidundere. Mange gange er det første møde, familiemedlemmer og venner har med barnet, et billede taget med mobilen. Uanset hvor vores unger kommer hen, er der med stor sandsynlighed et par mobiler, som lige skal forevige noget sødt, sjovt eller interessant.

Når vi slapper af, sker det med mobilen i hånden. På gaden kommer en forælder travende med sin guldklump i barnevognen og øjnene begravet i skærmen. På indkøb køber vi os til fred ved at stikke en mobil i hænderne på det lille hysteriske barn. På vej hjem i bus og tog sidder alle med næsen dybt begravet i hver sit apparat og sindet langt væk i nyheder, sjove videoer og statusopdateringer fra nær og fjern. På restauranter har iPad’en gjort sit indtog, så alle kan have en dejlig og rolig middag sammen. Om aftenen trækker familien mobilen frem i sofaen og surfer.
 

 

Se de mobile vaner efter i sømmene

I 2015 havde 96% af Danmarks befolkning en mobiltelefon og 61% en tablet. Det er blevet en fast del af alt, vi gør og laver, og med den teknologiske udvikling bliver vores digitale aktivitet ikke mindre. Derfor er det vigtigt, at vi ser os selv i øjnene og tænker over, hvilke vaner og mønstre vi ønsker, at vores børn overtager, og hvilke vi gerne vil holde dem væk fra.

For et lille barn er familien det vigtigste i hele verden, og det er her, den digitale opdragelse starter. På lige fod med al anden opdragelse skal brug af teknik og digitale apparater indgå i de overvejelser, man gør sig. Sidder alle med næsen i mobilen, vil det være helt naturligt, at barnet fra ganske lille også vil være med. Det må jo være VILDT spændende, siden alle gør det.

Generation Alpha, som er dem født fra 2010, har aldrig set en verden uden en iPad, og deres forgængere, generation Z, som er født fra 1995, har aldrig oplevet verden uden mobil og internet. Men bare fordi man ikke kan forestille sig en verden uden, er det ikke det samme som, at man forstår det. At vi aldrig har oplevet verden uden elektricitet eller biler er ikke det samme som, at vi alle forstår det, men vi kommer i kontakt med det alligevel.

Vi blev opdraget til at se os for, så biler ikke kører os over, og ikke stikke strikkepinde i stikkontakterne, så vi kunne få stød. Ting, som potentielt kunne slå os ihjel, hvis vi ikke fik det lært. Vores børn er heldigvis sjældent i livsfare ved brug af teknik og digitale platforme, men de kan komme grueligt galt afsted og lave mange meget dumme ting. Selvom nogle ivrigt har påstået, at der findes ”digitalt indfødte”, så er det ikke sandt. De er ikke mere indfødte, end englænderne var, da de kom til Amerika, hvilket medførte det vilde vesten.
 

Din opgave og dit ansvar

Det er de voksnes opgave at vise børnene, hvordan man undgår den digitale version af dette kaos. Ved at vise sig som gode eksempler, være deltagende, engang imellem bruge sin ret til at sige ”fordi jeg er voksen” og tage ansvaret fra barnet, gør vi det nemmere for os alle. Nu og i fremtiden.

Alt for længe har mange børn oplevet en virtuel version af et ta’-selv slikbord, og hvis der er en sikker måde at gøre børn bimse på, så er det ved at lade dem gå frådende amok efter egen lyst.

Mådehold er noget, man lærer gennem opdragelse – også, når det drejer sig om digitalt forbrug. Det hele er kommet for at blive, ligesom elektricitet og biler, så det er nu vores fælles opgave som voksne at sørge for at balancere ungernes forbrugsmønstre. Så vil vi gerne have, at Yones, Anna, Selma og Mikkel leger mere uden deres devices, så tag dem i hånden, indfør fælles mobilfri tid, og lav i fællesskab noget andet.

Tro det eller ej – langt de fleste børn vil allerhelst bare have tid med deres forældre, så nyd det, mens de er unge! Vi skal nok få al den teknik og digitalitet, vi kan forbruge – uanset hvad.

Du kan læse mere om Eva Fog på DigiPippis hjemmeside eller følge hende på Facebook og Twitter.

Skriv en kommentar

Kontakt os

Send en mail,
hvis du har spørgsmål