Du kan ikke fjerne dit barns frygt

 Under Gæsteskribenter
  • Anette Prehn er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler, men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved, hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling, og i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi; en række bestseller-bøger om hjernens logikker. Læs hendes fine indlæg med masser af gode råd til dig som forælder.

    Anette Prehn
    Anette Prehn

Overskriften her er vigtig. Den rummer nemlig en central hjernelogik: Adfærd, følelser og vaner er som stier i hjernen. De stier, vi har gået på mange gange, er blevet stadig tydeligere og mere oplagte at følge. De stier, vi kun bruger sjældent, gror til, ligesom det gælder for stier i forårsskoven.

Som forælder kan det synes helt oplagt at ønske at:

  • Fjerne sit barns frygt
  • Slette sit barns nervøsitet
  • Hjælpe sit barn over eksamensangst
  • Støtte sit barn i at blive mindre vred

Alle disse ønsker er velmente, men de er alligevel “hjerneklodsede”, fordi de går stik imod hjernens logik. Vi kan ikke slette, undertrykke, fjerne, viske væk eller komme over noget – i sig selv. Hjernen ignorerer nemlig abstrakte ord og giver liv til en sætnings konkrete indhold. Her: Frygt, nervøsitet, eksamensangst og vrede.

Hvad kan vi så gøre i stedet?

Vi kan lyse “lommelygten” på de stier, som barnet med fordel kan gå ad. Dermed kan vi styrke mere hensigtsmæssige alternativer. Og vi kan hjælpe barnet med at få øje på – og gå afsted på – disse alternative stier. Det, du fokuserer på, forstærker du. Og hvis du fokuserer på frygt eller utryghed, forstærker du den. Skal et barn “over” sin frygt, skal barnet blandt andet have styrket:

  • Sin tryghed
  • Sin tillid til omverdenen
  • Sin evne til at opregulere indre ro

Det her er eksempler på de “hen-imod stier”, du som forælder stille og roligt – og i passende doser – kan hjælpe dit barn med at lyse op:

  • TRYGHEDS-STIEN: Mind barnet om, hvad det kan være trygt ved. Sig højt, kærligt og med lederskab: “Du kan være helt tryg, jeg er hos dig!” eller “Det er helt normalt at være lidt utryg i starten. Men stille og roligt vil du finde ud af, at det er en okay tryg situation for dig” (her suppleres en “væk-fra sætning” med en “hen-imod sætning”). Du kan også hjælpe ved at sætte ord på det, når dit barn er i zoner af sit liv, hvor det tydeligvis er trygt: “Hvor er det dejligt at se dig så glad og tryg!” Lys på denne måde kærlig opmærksomhed på dit barn, når det udviser tryghed – og byg dermed stille og roligt barnets bevidsthed op om, at det rent faktisk udviser tryghed i mange situationer, og at det har grund til at være trygt.
  • TILLIDS-STIEN: Opdag hverdagens eksempler på, at barnet udviser tillid – og sæt ord på. Vis dit barn, at du har bemærket situationerne. Bekræft barnet i, at tillid er en rar følelse, og at det forbinder én med omgivelserne. “Det kan du have tillid til. Du kan regne med mig!” Eller “Det er dejligt at vise tillid til andre og møde dem med et lille smil, så bliver man selv så glad indeni.” Vær en voksen dit barn kan have tillid til, og en voksen, der forbinder dit barn til andre mennesker, som er tillidsvækkende.
  • INDRE RO-STIEN: Træn din egen følelsesmæssige regulering og indre ro – og vær et stærkt forbillede for barnet (det meste af tiden altså; vi er jo mennesker, og vores hjernes amygdala kan også både ryge i gult, rødt eller sort felt). Vis – eller få en anden til at vise barnet – hvilke fysiske øvelser, der kan smitte med indre ro, så barnet lærer at fremkalde indre ro (og få glæde af denne kompetence) i hverdagens mangeartede situationer. Hjælp barnet med at gøre amygdala til en ven.

Bliv på rette sti

Hver gang du opdager, at dit mål, din gode intention eller dit ønske om vaneændring eller forandring bliver formuleret i væk-fra sprog (dvs. med fremhævelse af det, du faktisk ønsker at mindske), så vid, at du – hvis du bliver i dét sprog – netop lyser væk-fra forbindelserne op i barnets hjerne. Dermed styrker du de frygtsomme, vrede og nervøse forbindelser, som du reelt ønsker at svække.

Når du opdager, at du taler i væk-fra sprog, så kan du bruge din opdagelse som en rumlerille (ligesom på motorvejen) – som en venlig påmindelse, der hjælper dig til tilbage “på sporet” igen. Tag dit barn – eller dine børn – i hånden, som moren gør på billedet her. Og hjælp dem med at gå på de stier, som vil styrke dem i hverdagens udfordrende situationer (fremfor at gå på de stier, som vil gøre hverdagen sværere at overkomme).

Du kan læse mere om, hvordan du bruger lommelygten i hjernen, tramper nyttige stier og vender væk-fra sprog til hen-imod sprog i mine to bøger Hjernesmarte børn og Hjernesmart pædagogik. Derudover udgiver jeg hver måned fra september 2017 til marts 2018 en minibog i HJERNEVENNER-serien på 24 sider om hjernens spilleregler. Bøgerne er skrevet, så de kan skabe glæde og forstås fra 10 år og opefter. Læse mere om serien her.

Mange hilsner
Anette

Du kan læse mere om Anette på hendes hjemmeside eller følge hende på de sociale medier:

KONKURRENCE

Deltag i konkurrencen om Anette Prehns originale bog.
Hvad er navnet på hendes trilogi?

– Hjernestarter
– Hjernesmart
– Hjertesmart

Skriv dit svar i kommentarfeltet.
Vi trækker lod blandt alle deltagere d. 15. december.
Vinderen får direkte besked.

  • Anne
    Svar

    Hjernesmart.

    Det lyder til at være nogle meget spændende bøger.

    • Maria
      Svar

      Hjernesmart. De må læses da jeg både kan bruge den hjemme og på arbejde

  • Linda
    Svar

    Hjernesmart

  • Naja
    Svar

    Hjernesmart
    De kan anbefales 🙂

  • Betina
    Svar

    Hjernesmart

  • Sara
    Svar

    Hjernesmart.

  • Hanne Madsen
    Svar

    Trilogien hedder “Hjernesmart”

  • Michelle Danielsen
    Svar

    Hjernesmart er navnet på triologien:)

  • Irina
    Svar

    Hjernesmart

  • Thomas Windelin
    Svar

    Hjernesmart

  • Tine Stolpe
    Svar

    Hjernesmart

  • Stine lawaetz
    Svar

    Hjernesmart

  • Karina
    Svar

    Hjernesmart

Skriv en kommentar

Kontakt os

Send en mail,
hvis du har spørgsmål

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og til personalisering af indhold og annoncer. Denne information deles med tredjepart. Ved fortsat brug accepterer du vores cookie- og privatlivspolitik. Læs mere.
close-image