Hvordan bliver dit barn god til matematik?

 Under Gæsteskribenter
  • Maria Sølving har været lærer i 17 år og matematikvejleder de sidste 3 år. Hun brænder for faget matematik og at få alle elever til at se værdien og mulighederne. Maria elsker at udvikle, blive klogere og finde nye veje ind i faget. Hun kommer her med gode råd til dig som forælder i forhold til at hjælpe dit barn godt på vej i matematikkens verden.

    Maria Sølving
    Maria Sølving
Når man som forælder ønsker at hjælpe sit barn med at blive god til matematik og få matematisk forståelse, tager man tit udgangspunkt i det, man husker fra sin egen skolegang. Hvor skulle man ellers have erfaringen fra? Men er matematik det samme som dengang? At regne og tælle kan vel ikke ændre sig, eller kan det?
 
Selvfølgelig er mange ting det samme, men der er også ting, vi inden for matematikkens verden er blevet klogere på. Samtidig er der flere programmer og hjælpemidler, der finder ind i matematikkens verden, og dette er også med til at ændre faget.

Der er to ting her, jeg gerne vil slå et slag for: Strategier for tælling og regning samt det at arbejde undersøgende i matematik.

At tælle er mere komplekst end som så

Mange børn lærer hurtigt remsen 1, 2, 3, 4, … mens barnet automatisk peger på fingrene. Men har ringefingeren navnet fire, eller er det antallet af fingre, man viser, det kan for mange børn være uvist. Derfor er det rigtig godt som forælder at øve antal ved at gætte på, hvor mange der er, og så tælle bagefter. Gerne ved at gruppere tingene f.eks. 2 og 2, så tællingen er nemmere at overskue.

At gruppere ting, når de skal tælles, gør man helt automatisk som voksen. Prøv at tænke over, hvordan du tæller antal bananer i en klase, søm i en æske eller noget helt tredje. Så vil du sikkert opdage, at du ubevidst grupperer tingene, så de er nemmere at tælle. Dette kan laves til sjove lege med dit barn, f.eks. legen ”gæt dagens tal”. Man kan have et glas stående og fylde et tilfældigt antal af f.eks. pastaskruer i. Alle i familien gætter på antallet, og i fællesskab tælles op via grupperinger, hvor mange der er, hvem kom tættest på, hvor mange var man fra det rigtige antal, osv. På denne måde øver man antalsbevidstheden. Skriv også gerne tallet, så barnet ser symbolet, og find dets plads på tallinjen, så man kan se, hvem der ligger før og efter. Tal evt. om, hvem ligger en før og en efter.

Regnestrategier hjælper dit barn

Strategien med gruppering føres videre, når man skal regne. Her skal vi igen finde de fikse løsninger. F.eks. lærer mange børn hurtigt, at 4+4 er 8, men hvorfor ikke bruge dette til andre regnestykker også? F.eks. 4+5, da vi ved, at 4+4 er 8, må dette være én mere, altså 9. 4+3 kan regnes tilsvarende: 4+4 er 8, så er dette én mindre, altså 7. Vil man hjælpe sit barn på vej med dette, er der nogle ting, som er gode at lære udenad: Tallet +1 og tallet -1, altså at kende nabotallene, så man hurtigt lægger én til eller trækker én fra. 10’er-vennerne, f.eks. 1+9, er også en stor hjælp.

Når du regner med dit barn, så tag udgangspunkt i disse ting. Forstået på den måde, at man deler regnestykkerne op i noget, man kan regne, og derved kan regne mange flere stykker. Prøv at tænke over, hvordan du selv regner, og du vil nok opdage, at du også bruger disse strategier, eller måske andre endnu smartere.

Vejen til facit

Matematikfaget har ændret sig og er blevet mere interesseret i vejen til facittet – så meget, at facittet ikke altid er det vigtigste. Vejen eller vejene til facit er interessante, fordi det er dem, vi lærer af. Derved tager tingene også nogle gange længere tid, for vejen til facittet skal beskrives og forklares. Det er vigtigt, at du tager dig tid til denne dialog, selvom du måske står midt i ulvetimen, når barnet spørger. Det er her, værdifuld lærdom ligger. Og bed gerne dit barn forklare, hvad han/ hun vil gøre, så det er barnet, der formulerer det og derved lærer.

Hverdagens matematiske udfordringer

Matematikundervisningen er blevet mere undersøgende og tager gerne afsæt i virkelighedens problemer, altså ting vi står med i dagligdagen. F.eks. kunne man stå med en æske med mange rum med perler i og gerne ville kende antallet. Hvordan kan man gøre det på en smart måde? For det første er det nok ikke nødvendigt at kende det helt præcise antal, for det andet vil det tage alt for langt tid at tælle dem. Den smarte idé er at tælle et rum og så gange med antallet af rum.

Det er disse udfordringer, vi selv som voksne står i i hverdagen. F.eks. bruger vi også overslagsregning og procentregning, når vi er ude at handle, uden at det skal være helt præcist. At løse hverdagens matematiske udfordringer med fokus på processen sammen med sit barn er at give barnet en god matematisk ballast. Det tager tid, men er godt givet ud.

God fornøjelse :o)

Skriv en kommentar

Kontakt os

Send en mail,
hvis du har spørgsmål

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og til personalisering af indhold og annoncer. Denne information deles med tredjepart. Ved fortsat brug accepterer du vores cookie- og privatlivspolitik. Læs mere.
close-image