Må det godt være kedeligt?

 Under Gæsteskribenter
  • Maria Baldus er gæsteskribent på MatematikBlog. Maria er lærer, har undervist i mange år og rådgiver og blogger på sin hjemmeside godiskolen.dk om sin passion om at gøre alle børn gode i skolen. Maria tager udgangspunkt i hjemmet og i familien, for det er her, styrken ligger. Forældre er med til at skabe en god skolegang for deres børn. Alle børn har potentialet. Det er bare ikke alle børn, der bliver udfordret eller får styrket de egenskaber, der skal til.

    Maria Baldus
    Maria Baldus
Jeg er lærer, eller det vil sige, jeg er uddannet lærer, nu underviser jeg ikke længere. I stedet for at  undervise rådgiver jeg. Jeg rådgiver forældre i, hvordan deres børn bliver lidt gladere for skolen, trives lidt bedre i den og lærer lidt mere, når de er der.

Men det er ikke det, som det skal handle om i dag. I dag skal det nemlig handle om kedelig undervisning. Gabende kedelig undervisning faktisk. Jeg er lærer, og jeg tør godt at sige det. Min undervisning var ofte nogle gange kedelig. Det er frygten for det kedelige, som jeg gerne vil bruge lidt tid på.

Må skolen, livet, det man skal eller tiden i hjemmet godt være kedelig?

Jeg vil vove at påstå, at ikke særlig mange forældre vil se kedelig undervisning som en kvalitet, men det KAN den godt være. Nu vil jeg fortælle en historie om min egen kedelige matematikundervisning og alt det gode, den gjorde. Jeg vil fortælle det, fordi jeg håber, at du, som læser med, vil turde være lidt mere kedelig nogle gange.

Tabelrunden

Jeg var for nogle år siden lærer i en 1. klasse og i en 2. klasse. Jeg var meget ambitiøs på børnenes vegne og besluttede mig for, at alle skulle kunne den lille tabel, inden året var omme. Den lille tabel er tabellerne 1-10. Jeg valgte, at vi i løbet af fredagen i hver af de to klasser skulle have en tabelrunde, og det er så her, det bliver virkelig kedeligt. Tabelrunden foregik således: Alle eleverne sad i en rundkreds på gulvet. Jeg havde en blok med deres navne på, og én efter én fremsagde de en tabel. Mens man sagde sin tabel, skulle alle de andre være musestille og vise den, som sagde tabellen, respekt ved at være stille og opmærksom. Der var 26 elever i klasserne, så man kan nok godt forestille sig, at det kunne blive ret kedeligt at sidde der og lytte til alle 26 elever fremsige deres tabel.

Eleverne elskede det. De syntes sikkert, det var kedeligt, men de syntes også, at det var dejligt. For hver fredag blev de hørt og set og respekteret af hele klassen. De fik lov at fremsige noget, de havde øvet sig på hele ugen. Det var en tid til at vise sig, til at øve sig. Hvis man ikke kunne sin tabel, var det helt okay, så prøvede man bare igen næste uge. Hvis man ville sige en tabel bagfra, måtte man gerne det.

Eleverne lærte med tiden, at tabelrunden var et sted, hvor man opmuntrede hinanden, hvor man lavede fejl, og hvor man altid kunne prøve igen. Ofte spurgte eleverne på dage, hvor der var lidt ekstra tid, om vi ikke kunne tage en tabelrunde. De elskede det – ikke, fordi det var sjovt, men fordi de kunne mærke, at det gav mening.

Resultatet blev da også, at alle kunne den lille tabel, også dem i 1. klasse, og det er altså ret sejt, synes jeg. Især når jeg nu ved, hvor vigtigt det er at kunne tabellerne.

Sæt mål og hold fast

Jeg tog et valg, satte et mål og valgte en metode, jeg troede på, og så holdt jeg fast. Resultatet blev fantastisk. Præcis det samme kan du gøre for dit barn. Du kan vælge at give dit barn en færdighed, som du synes er vigtig, og så gennemføre ved at holde fast, selv om det bliver kedeligt. For kedeligt er ikke farligt, vel?

Jeg tror på, at en af de vigtigste egenskaber, vi kan give vores børn, er at kunne sætte sig mål, og at kende vejen til målet. Alle, der har prøvet at nå et mål, ved, at det kræver hårdt arbejde at nå målet, og at hårdt arbejde ikke altid er sjovt. Men alle, der har prøvet at nå et mål, ved også, hvor fantastisk det føles, og den følelse er en gave at tage med sig videre i livet. En gave, som jeg gav mine elever i 1. og 2. klasse. Så lad mig slå et slag for det kedelige.

Maria Baldus har skrevet en bog, Støt dit skolebarn – en forældreguide, der udkommer den 31. august 2017. Du kan læse mere om bogen og bestille den her.Du kan som forælder til et skolebarn få flere gode råd og vejledning på Marias hjemmeside www.godiskolen.dk eller følge hende på de sociale medier:

Skriv en kommentar

Kontakt os

Send en mail,
hvis du har spørgsmål