Viljestyrke og selvkontrol – 10 gode råd

 Under Gæsteskribenter
  • Lise August er bachelor i antropologi og cand.psych. fra Københavns Universitet og har desuden studeret pædagogik og filosofi ved Verona Universitet. Som led i efteruddannelse er hun autoriseret psykolog og specialist i psykoterapi. Lise er dansk pioner inden for sensitivitet hos børn, unge og voksne og har sammen med sin mand stiftet Sensitiv Balance. Lise & Martin har ud over arbejdet i privat praksis siden 2001 bred erfaring med at holde foredrag, kurser og seminarer for private og fagpersoner i privat og offentlig regi.

Træn viljestyrke og selvkontrol og styrk dit barns karakter

Alle børn kan opleve ’svage øjeblikke’, hvor viljestyrken er udfordret. Selvkontrol er afgørende for en høj livskvalitet både som barn og voksen. Derfor er det helt afgørende, at du hjælper dit barn til at træne sin viljestyrke. Læs videre og få 10 praktiske tips, der er lige til at bruge i hverdagen.

10 gode råd til dig som forælder

1. Sæt klare og opnåelige mål

De fleste børn fungerer og præsterer bedst, når de er godt forberedte, og fokus er klart. Hvis dit barn får at vide: “Du skal rydde op på dit værelse”, ved dit barn ikke nødvendigvis præcist, hvad du forventer. Sørg i stedet for, at dit barn har fået en helt konkret vejledning i hvilke ting, der skal lægges på plads, hvor tingene skal ligge henne og hvor mange opgaver, der skal være løst for at værelset er ryddet helt op.

2. Fasthold en klar struktur

En klar struktur i opgaven hjælper dit barn til at bruge sin viljestyrke. Hjælp selv til sammen med dit yngre barn, så det lærer at bevare den røde tråd. Giv dit ældre barn en tjekliste, så det kan skabe en god struktur i oprydningen – eller en hvilken som helst anden opgave. Forskningen viser, at børn, som bliver grundigt og kærligt superviseret af voksne – i stedet for at ’sejle deres egen sø’ – udvikler den stærkeste selvkontrol.

3. Lær dit barn at begynde på opgaver i god tid – og vær selv et eksempel

De fleste børn – og voksne – påvirkes af tidspres. At være i god tid er en vigtig strategi, der hjælper dit barn til at regulere sit nervesystem, bevare roen og tænke klart. Giv dit barn en ekstra belønning, når det er i god tid. Det kan være noget lækkert at spise, tid til at lege eller spille spil, tid ved skærmen eller lignende. Eksempler er:

  1. At være i tøjet 5-10 minutter inden I skal ud af døren, så det er muligt at gå hjemmefra tidligere.
  2. At begynde og færdiggøre større lektieopgaver, så de er færdige flere dage, inden de skal afleveres.
  3. At være klar til at sove og ligge i sengen inden det aftalte tidspunkt.

4. Giv dit barn hurtig og konsistent feedback

Når dit barn har en adfærd, du ikke bryder dig om, er det vigtigt, at du kort efter giver tydelig, klar og respektfuld feedback. På den måde kan dit barn tydeligt se forbindelsen mellem sin adfærd og din feedback.

Endnu vigtigere er det, at din feedback er konsistent. Hvis dit barn oplever, at det nogle gange er OK at slække på bordmanererne og andre gange ikke, bliver det forvirret – og den psykiske rygrad bliver tilsvarende svagere. At være konsistent kan på kort sigt give dig ’sved på panden’, fordi det kræver, at du giver feedback, selvom du er uoplagt. Men på lang sigt giver det dig mindre at kæmpe med. Du får et mere viljestærkt barn, som formår at følge dine – og andres – forventninger til god opførsel.

5. Stil udfordrende krav til dit barn

Det er naturligt for både børn og voksne at få negative følelser i kroppen, når man bliver frustreret. En vigtig del af at opbygge viljestyrke er, at dit barn lærer at overvinde sine negative følelser og arbejde for at opnå et mål, selvom det er frustreret undervejs.

Når der billedligt talt kommer ‘røg og damp’ ud af ørerne, kan du lære dit barn, at negative følelser – såsom vrede, sorg, skuffelse, nervøsitet, ulyst og træthed – er forbigående tilstande. De behøver ikke at stå i vejen for at opnå vigtige mål i livet.

I stedet for at fokusere på den negative følelse ved at skulle ned i det kolde vand, kan dit barn lære at fokusere på, hvor dejligt det er at kunne svømme.

  1. Tal med dit barn om vigtigheden af at overvinde negative følelser og gøre ting alligevel. Mind det om eksempler fra tidligere i livet, som motiverer det.
  2. Fortæl om, hvornår du selv overvinder ubehag, og hvad du får ud af det.
  3. Sæt udfordrende mål for dit yngre barn. Og lær dit ældre barn selv at sætte udfordrende mål.

6. Husk vigtigheden af at træne dit barns evne til selvkontrol

Når du nærer dit barns selvkontrol, synes dit barn sjældent, at du er en fantastisk far eller mor. På kort sigt får du tværtimod ind imellem negativ feedback. Det gælder uanset, om du guider dit barn til at lave lektier, rydde op, spise sundt, være tålmodig, hjælpe til, dele med andre børn, osv.

Mind derfor dig selv om, at “lige nu er jeg en god mor/far. Hver gang jeg træner selvkontrol med mit barn, giver jeg en gave”. Den tanke kan motivere dig til ikke at give op og vælge ‘den nemme løsning’ i en travl hverdag. På lang sigt giver selvkontrol bl.a. dit barn:

  • Bedre sociale færdigheder og relationer
  • Bedre faglige præstationer
  • Styrket selvværd og selvtillid
  • Udholdenhed i vanskelige situationer
  • Evne til at tøjle frustration, vrede, sorg og andre vanskelige følelser
  • Flere positive følelser og bedre livskvalitet

7. Stil få nye krav ad gangen – husk, at det kræver selvkontrol at træne selvkontrol

Når dit barn skal lære en ny færdighed (f.eks. at pakke sin skoletaske og smøre sin madpakke selv, at låse sin cykel op og i, sætte sine sko på plads osv.), tærer det på selvkontrollen, barnet har til rådighed til at gøre andre ting. Dit barn kan i den periode, hvor det skal lære noget nyt, have sværere ved at tøjle sine følelser eller leve op til andre krav.

Forvent på kort sigt en forværring, inden du oplever en forbedring. I denne periode skal du forsøge at være kærlig og tålmodig over for dit barn. Giv udtryk for, at dit barn ikke har lært den nye færdighed endnu. På den måde signalerer du, at det kan lade sig gøre, hvis dit barn holder frustrationen ud og bliver ved.

8. Giv dit barn modet til at holde ud, når det er svært

Tal med dit barn og vis det vej. Giv dit barn modet til at fortsætte, når noget er svært. Når du lærer dit barn, at det er svært og hårdt – men også meget tilfredsstillende – at prøve igen og igen og igen, får dit barn mod på at klare den nuværende og mange kommende udfordringer.

Din feedback guld værd. Husk at give dit barn feedback på anstrengelsen og indsatsen – ikke resultatet. Det gør, at dit barn bliver indre-styret og tror på sig selv i stedet for at være ydre-styret, hvor det hurtigt mister troen på sig selv, når det ikke opnår et godt resultat.

9. Sørg for at lade selvkontrol-batteriet op

Selvkontrol kræver energi, og energien kan blive brugt op. Ønsker du, at dit barn får succes med at leve op til krav, skal du dagligt hjælpe det til at lade energi op, så selvkontrol-batteriet er fyldt.

Aktivering af selvkontrol kan måles rent fysisk ved f.eks. ujævn hjerterytme og et relativt hurtigt fald i blodsukkeret. Børn kan biologisk og psykologisk føle sig spidsbelastet af intens brug af deres selvkontrol.

Hvile, søvn og mad er alle måder, du kan bruge til at lade batteriet op. Men ting som positive sociale oplevelser og grin er også med til at give plus på selvkontrol-batteriet.

10. Støt dit barn i at bruge sin selvkontrol på det rigtige

Det er godt for dit barn at bruge sin selvkontrol til at klare en fysisk udfordring på legepladsen eller en svær opgave i skolen. Men det er ikke godt for dit barn at bruge sin selvkontrol på at skabe konflikter med andre børn eller med voksne.

Fra ca. 4 års-alderen kan du begynde at snakke med dit barn om, hvordan det bruger sin selvkontrol: Hvad har det gjort rigtigt? Hvad har været svært? Hvordan kan vanskelighederne overvindes? På den måde guider du dit barn til at styrke sin selvkontrol – og til at være bevidst om at bruge selvkontrollen på det rigtige.

Kunne du lide indlægget?

Lise og Martin August er psykologer, psykoterapeuter og forfattere til to bøger om sensitive børn. Hver måned udkommer deres nyhedsbrev med berigende artikler for børn og voksne. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du kan som forælder få flere gode råd og vejledning på Sensitiv Balances hjemmeside. Du kan også følge dem på de Facebook.

Skriv en kommentar

Kontakt os

Send en mail,
hvis du har spørgsmål